Sunday, February 8, 2009

India Melarang Sebarang Senjata Nuklear


India telah mengusulkan satu konvension antarabangsa untuk mengisytiharkan larangan penggunaan senjata nuklear oleh kilang-kilang senjata demi mengurangkan kesan yang bahaya kepada manusia.
Ucapan pada konferen keselamatan antarabangsa di Munich, Penasihat Keamanan Nasional M K Narayanan menggariskan bahawa India telah melakukan serta telah berkuatkuasa,dan dari sokongan yang padu penyokong tetap sedunia metentukan agar melucutkan senjata nuklear yang tidak berdiskriminasi .
"Bahkan pada hari ini,mungkin India adalah satu-satunya negara senjata nuklear yang memaksa untuk menyiapkan rundingan Konvensi Senjata Nuklear yang menghala ke arah global, tidak-diskriminatif dan untuk menghapuskan senjata nuklear," ujarnya pada hari Jumat baru-baru ini ketika berucap dalam tajuk 'Non-proliferasi , Arms control dan Future dari Senjata Nuklear; Zero is Possible?
Berdasarkan plan tindakan yang diusulkan oleh India ketika Persidangan Umum PBB pada tahun 1988 untuk menyelesaikan penghapusan semua senjata nuklear secara berperingkat pada tahun 2010, katanya inisiatif yang paling difahami dan relevan adalah pada hari ini.
Beliau membuat beberapa cadangan untuk mengurangkan kesan-kesan risiko senjata atom, termasuk satu rundingan Konvension lengkap diadakan berkenaan larangan penggunaan senjata nuklear.Cadangan yang lain termasuk pengakuan semula persetujuan yang jelas oleh semua negara bersenjata nuklear yang lengkap berkenaan untuk menghapuskan senjata nuklear; pengurangan senjata nuklear dalam doktrin keamanan; pengurangan bahaya nuklear, termasuk kesan risiko perang nuklear secara tidak disengajakan, dari penjagaan senjata nuklear untuk mengelak kemalangan yang tidak disengajakan dari penggunaan senjata nuklir.
Narayanan juga menegaskan bahawa perlunya kesepakatan antara pertubuhan senjata nuklear sedunia berdasarkan slogan 'tiada penggunaan utama' dari senjata nuklear,serta sokongan semua negara yang mempunyai nuklear agar mengikut undang-undang dan tidak melanggar perjanjian menggunakan senjata nuklear terhadap negara-negara yang tiada senjata nuklear.
Cadangan itu juga termasuk rundingan pada konvension senjata nuklear untuk menyekat perkembangan,penghasilan,dan penggunaan bahan nuklear dan pemusnahannya.
Narayan juga merasa kesal kerana walaupun pada akhir perang dingin,masih belum ada sebarang perubahan ketara dalam pusat bahan nuklear berkaitan doktrin keselamatan utama tentang kuasa bahan nuklear.Penerangan mestilah jelas dan menghantar dengan segera beberapa pasukan untuk mencapai matlamat ini.Hal ini akan berlaku untuk NPT serta Negara-negara non-NPT, 'katanya lagi.
India telah membuat satu pendekatan untuk pelucutan senjata nuklear, tidak menghasilkan bahan-bahan nuklear,serta perluasan dibawah kawalan.Dan semuanya dipercayai ada kaitan rapat antara satu sama lain.
Sekatan penghasilan nuklear ini tidak dapat diatasi dengan sendirinya,tetapi hendaklah melalui gencatan senjata nuklear secara berkesan,' katanya lagi.Narayan berkata genjatan senjata nuklear dan sekatan penghasilan nuklear harus dilihat kepada kerjasama semua negara yang terlibat dan bukan hanya sebahagian negara sahaja,untuk memastikan keamanan dunia.
Anggapan kita tentang kawalan melalui isu keamanan adalah mudah untuk mengekalkan senjata nuklear di dalam tangan sebahagian pihak.Sekatan penghasilan bahan nuklear adalah kesan dari campurtangan kawalan pihak tentera.Narayan mengatakan bahawa India sudah bersedia untuk terlibat dengan pelbagai penyokong untuk menjayakan gencatan senjatan nuklear dan berharap untuk menyumbang dalam inisiatif tersebut.

No comments:

Post a Comment

carian